Langkau ke kandungan utama

WOW

Layan Beli Rumah Busuk dan Baiki. Nah, Sekarang Boleh Jual Balik

Keadaan rumah sebelum dan selepas ubah suai.

Membeli hartanah atau rumah siap yang benar-benar sudah sempurna adalah perkara biasa yang sering kita lihat.

Amat janggal rasanya apabila ada orang yang sanggup membeli rumah uzur, buruk, tiada bumbung atau pintu, dipenuhi sampah sarap dan menjadi ‘sarang’ penagih dadah.

Namun, pemandangan rumah yang kurang cantik itu, langsung tidak menggugat keinginan jurutera profesional awam, Ir Abdul Razak Kamarudin, untuk membeli rumah ‘busuk’.

Semuanya dilakukan Abdul Razak, 43, atau lebih dikenali sebagai Ir Ajak, bagi memenuhi hobinya terhadap rumah ‘busuk’, sejak tujuh tahun lalu.

“Dalam segmen rumah, kita selalu dengar orang beli rumah dalam pembinaan, lelong atau ‘subsale’. Namun, rumah ‘busuk’ ini jarang dilihat kerana orang tidak nampak potensinya ketika saya mula serius dengan hobi saya, membeli hartanah ‘busuk’ sejak 2010.

“Walaupun rumah ini tidak elok, semak samun dan ada sampah sarap, namun saya ambil inisiatif beli rumah itu dan mencantikkannya semula.

“Inisiatif ini sesuatu yang baik kepada orang kurang mampu beli rumah kerana harganya yang rendah,” katanya.

Minat Ir Ajak terhadap hartanah ‘busuk’ bermula selepas rumah yang dibelinya terbengkalai selama enam tahun, menyebabkannya terpaksa membayar ansuran RM716, tanpa sebarang hasil.

“Saya membeli hartanah pertama pada 2003, dengan membeli dua buah rumah serentak, iaitu di Rawang, Selangor (rumah subsale) dan Seri Kembangan, Selangor (rumah dalam pembinaan).

“Malangnya rumah di Seri Kembangan yang sepatutnya siap pada 2005 terbengkalai, menyebabkan pelan asal saya untuk menyewakan salah sebuah rumah tersebut tidak menjadi. Saya rasa diri ditipu sebab kena bayar (ansuran rumah), tetapi tidak dapat apa-apa,” katanya.

Bermula dari situ, Ir Ajak mula menyimpan impian untuk membantu orang lain miliki kediaman sendiri, mengikut caranya sendiri.
“Saya bukan ada syarikat dan tak ada modal yang besar. Jadi bagi penuhi impian itu, saya beli rumah buruk. Selepas membeli rumah ketiga pada 2006 di Seremban, Negeri Sembilan, saya berusaha untuk mendapatkan sumber kewangan dengan membuat sedikit simpanan.

“Kemudian, saya mendapat peluang untuk membuat pinjaman peribadi berjumlah RM375,000 daripada dua buah bank, demi merealisasikan impian saya. Dengan cara inilah saya mampu membeli rumah ‘busuk’ dan mengubahsuainya kepada rumah dalam keadaan bentuk asas atau diubahsuai lebih cantik,” katanya.

Sehingga kini, berpuluh-puluh buah rumah telah mendapat sentuhan ‘magis’ Ir Ajak yang sebahagiannya dijual semula kepada rakan-rakannya.

“Hasrat saya bukan nak miliki rumah banyak-banyak untuk keuntungan, tetapi saya lebih kepada ingin membantu orang memiliki rumah dalam keadaan sempurna.

“Saya pernah menjual rumah kepada rakan, dengan hanya mengambil deposit RM1,000, bukan 10 peratus seperti yang biasa kita lihat dalam prosedur jual beli hartanah pada masa ini,” katanya.

Beliau juga mengarang sebuah buku bertajuk Hobi Hartanah, bagi berkongsi pengalamannya sepanjang berkecimpung dalam hobi membeli rumah ‘busuk’.
Istilah rumah terbiar atau 'rumah busuk' sering kali diungkapkan apabila melihat kediaman ditinggalkan sudah lama, dalam keadaan tidak sempurna, malah ada yang dijadikan sebagai ‘sarang’ untuk aktiviti tidak bermoral atau ‘rumah sampah’.

Keadaan itu bukan sahaja mencacatkan pemandangan sekeliling di sesebuah kawasan perumahan, tetapi turut mengundang rasa takut, terutama jiran yang tinggal berhampiran rumah terbiar itu.

Bagaimanapun, rumah ‘busuk’ itu sebenarnya masih boleh didiami dengan sentuhan ‘magis’, menerusi pengubahsuaian keadaan rumah itu menjadi lebih sempurna.

 
Ikuti perkongsian jurutera profesional awam, Ir Abdul Razak Kamarudin, mentransformasikan rumah ‘busuk’ kepada rumah yang boleh didiami.

Kenapa memilih untuk beli rumah busuk?

Disebabkan pernah menghadapi masalah rumah terbengkalai, saya menyimpan hasrat untuk membantu orang memiliki rumah sendiri. Namun, saya tiada modal dan syarikat besar. Jadi saya buat dengan cara sendiri untuk capai hasrat saya ini. 

Disebabkan itu, saya memilih untuk membeli rumah ‘busuk’ yang kadang kala tiada pintu, air dan dipenuhi sampah sarap, sebelum mengubahsuainya. Urusan saya dipermudahkan selepas menerima pembiayaan peribadi daripada dua buah bank berjumlah RM375,000. Dengan duit itulah, saya membeli rumah-rumah buruk yang harganya lebih murah. 

Kemudian, saya ubah suai semula menjadi rumah dalam keadaan bentuk asas atau diubah suai lebih cantik, seperti menambah garaj kenderaan. Walaupun terpaksa meminjam dengan bank dan bayar secara bulanan, tetapi saya dapat peluang untuk bantu orang membeli kediaman dan pada masa sama, rumah tersebut dapat diduduki atau disewa semula. 

Saya juga dapat membantu pihak berkuasa tempatan (PBT) dengan membayar cukai pintu dan tanah, apabila rumah itu sudah elok. Ia secara tidak langsung meningkatkan ekonomi orang sekeliling.

Kos mengubahsuai rumah dikatakan terlalu mahal?

Jika dilihat dari segi asasnya, contohnya, apabila rumah 'busuk' di bawah nilai pasaran semasa bernilai RM100,000. Kira-kira 40 peratus daripada nilai pasaran, iaitu mewakili RM40,000 untuk harga rumah. Untuk mengubahsuai rumah itu menjadi dalam bentuk asas rumah, kita memerlukan kira-kira 30 atau 40 peratus kos, iaitu sekitar RM30,000 atau RM35,000. 

Bila dijumlahkan semula, kita sudah dapat semula rumah dengan harga dengan nilai pasaran. Namun, kalau ada modal lebih, kita sebenarnya boleh menambah nilai rumah tersebut lebih cantik, seperti membina garaj kereta, memasang plaster siling dan jubin lantai. Ia akan meningkatkan nilai rumah itu.

Dari segi pinjaman, adakah pihak bank boleh memberikan pembiayaan rumah 'busuk' mengikut harga nilai pasaran semasa?

Ada dua kategori rumah. Pertama, rumah subsale. Biasanya, bank akan mengikut harga nilai pasaran rumah tersebut, namun bakal peminjam tidak akan mendapat 100 peratus nilai rumah kerana pihak bank akan mengambil kira nilai rumah yang uzur tadi. Jika rumah itu terlalu uzur, ada sebahagian bank tidak akan memberikan pembiayaan.

Berdasarkan pengalaman saya, sebahagian rumah saya beli secara tunai, menerusi pinjaman peribadi yang dibuat tujuh tahun lalu. Saya jadikan duit itu sebagai pusingan modal untuk melayan hobi rumah ‘busuk’ sampai sekarang. Ini disebabkan kekangan dalam pembelian rumah lelong. 

Ramai mungkin tidak tahu, apabila kita menang lelong pada hari ini, kita perlu jelaskan hartanah lelong kepada bank pelelong dalam tempoh 90 hari atau 120 hari, bergantung kepada bank. Di sini ada kekangan kerana proses transaksi hartanah mengambil masa lama dari segi penyelesaian dokumentasi, sehinggakan tempoh 120 hari itu tidak mencukupi.

Apakah kriteria yang perlu diambil kira untuk membeli rumah busuk?

Ada beberapa kriteria perlu diambil kira dalam pembelian rumah ini seperti lokasi dan anggaran kos melibatkan perbandingan nilai harga pasaran semasa rumah itu, dengan harga muktamad yang ditawarkan ketika lelongan awam. 

Ketiga, ambil kira juga anggaran untuk kos perbaiki rumah tersebut, sama ada jadi dalam bentuk rumah asas atau kos ubahsuai yang menampakkan rumah kelihatan elegan. Jika semua perbandingan tersebut berpihak kepada saya, saya akan rebut peluang tersebut. 

Selain mendapatkan rumah ‘busuk’ secara lelong, saya juga berusaha membeli hartanah-hartanah ‘busuk’ ini dengan mencari pemilik rumah subsale.

Bagaimana ubahsuai dilakukan?

Idea pengubahsuaian datang daripada saya, tetapi saya gunakan kontraktor tempatan di sekitar kawasan rumah untuk melakukan kerja-kerja ubahsuai. Kontraktor terlibat adalah kontraktor binaan, elektrik, pagar, gril dan kabinet dapur, bagi menghasilkan rumah sempurna.

 Dalam masa sama, sebelum mengubahsuai rumah, dapatkan dulu kelulusan PBT. Kita boleh lakukan ini melalui pihak perunding sama ada arkitek atau pelukis pelan, tetapi kalau hendak dapat dengan harga lebih murah, kita boleh mendapatkan khidmat pelan pendaftar yang berdaftar dengan Lembaga Arkitek Malaysia dan PBT berkaitan. 

Dengan pelan kelulusan tersebut, ia akan meningkatkan nilai hartanah kita di bank dan pihak penilai.

Rumah tinggal biasanya ‘berpenghuni’. Bagaimana mengatasinya?

Saya akui kita juga berkongsi kehidupan dengan makhluk ALLAH yang lain, bukan sahaja di rumah ‘busuk’, tetapi juga di sekeliling kita. Jadi, kita minta bantuan mereka yang mahir dalam agama dan imam-imam kawasan, supaya makhluk-makhluk ini berpindah.

Sumber: Sinar


TIPS:
1. Rumah busuk itu hargnya lebih murah
2.Rumah busuk itu bernilai bila diubahsuai dan diperbaiki
3. Kena sediakan duit untuk bayar bank dalam tempoh 120 hari. 
4. Kena kenal kontraktor, imam setempat. Kena banyak rapport.

Selamat cari rumah busuk

Ulasan

  1. Salam saya ada satu rumah ayah saya di balakong sri taming.. kalau tuan berminat boleh hubungi saya..

    BalasPadam

Catat Ulasan

WAH

Catatan popular daripada blog ini

TIPS PETUA CARA MENCARI RUMAH LELONG YANG BERBALOI

gambar 1:  Sha jumpa artikel yang ramai masih tidak tahu cara-cara mencari rumah lelong yang berbaloi. Sha ada edit sikit ya. Mari kita baca apa yang perlu untuk dapatkan sebuah rumah yang berbaloi dengan tips dan petua ini. Abam nak kongsikan macammana nak cari rumah lelong hampir RM100k below market dan potensi cashflow positif RM300-RM500 setiap bulan jika disewakan. 1. Kelayakan Pinjaman Yang pertama anda WAJIB semak dahulu kelayakan pinjaman perumahan anda (jika beli secara cash abaikan step ini). Boleh pergi ke bank atau hubungi banker yang anda tahu. (Sha pernah semak juga di internet) 2. Tujuan Beli Rumah Yang kedua anda kena pastikan tujuan pembelian rumah tersebut untuk sewaan ( cashflow game )/duduk sendiri/dijual terus selepas dapat geran( flipping ). Lain game , lain hartanah! Kali ni abam nak tunjuk contoh game sewa sebab melibatkan rumah kos rendah yang mana ada sekatan tidak boleh dijual selama 5 tahun. 3. Listing An

Real Property Gains Tax (RPGT) Kadar Rendah Memudahkan Bakal Pembeli Rumah Pertama

RPGT Rumah Real Property Gains Tax (RPGT) merupakan sejenis cukai keuntungan modal ke atas penjualan hartanah di Malaysia. Harap Perdana Menteri baru mansuhkan RPGT. Tak mampu mansuhkan, kurangkan. Contohnya ada tax exemption  (pengecualian cukai) kalau jual kepada pembeli rumah pertama. . . Semput nyawa nak bayar. . . Saya ambil booking RM2k sahaja. Selebihnya tunggu KWSP. Sedangkan 3% dari harga rumah perlu di remit ke LHDN. Belum ambil kira 3.18% kalau upah REN . Kalau 200k, kena bayar RPGT 6,000 holding tax . . . Saya ni kesian nak push buyer . Top up je lah duit sendiri. Anggap ini ibadah. Memudahkan orang lain beli rumah. Allah selalu mudahkan urusan saya. . . Pak Lah naik dulu, RPGT 0% tau. Syoikkk... Berangan lah dulu... mana tahu jadi kenyataan. #pru14 #kotadamansarasgbuloh dari facebook Ija Sharieza RPGT dinaikkan utk kawal spekulasi/flipping..sama mcm langkah LTV70 . tak berapa faham maksud post akak. kenapa buyer yg bayar RPGT? Maca