Langkau ke kandungan utama

WOW

TIPS PETUA CARA MENCARI RUMAH LELONG YANG BERBALOI



gambar 1: 
Sha jumpa artikel yang ramai masih tidak tahu cara-cara mencari rumah lelong yang berbaloi. Sha ada edit sikit ya. Mari kita baca apa yang perlu untuk dapatkan sebuah rumah yang berbaloi dengan tips dan petua ini.


Abam nak kongsikan macammana nak cari rumah lelong hampir RM100k below market dan potensi cashflow positif RM300-RM500 setiap bulan jika disewakan.


1. Kelayakan Pinjaman

Yang pertama anda WAJIB semak dahulu kelayakan pinjaman perumahan anda (jika beli secara cash abaikan step ini). Boleh pergi ke bank atau hubungi banker yang anda tahu.

(Sha pernah semak juga di internet)


2. Tujuan Beli Rumah

Yang kedua anda kena pastikan tujuan pembelian rumah tersebut untuk sewaan (cashflow game)/duduk sendiri/dijual terus selepas dapat geran(flipping).

Lain game, lain hartanah! Kali ni abam nak tunjuk contoh game sewa sebab melibatkan rumah kos rendah yang mana ada sekatan tidak boleh dijual selama 5 tahun.


3. Listing And Market Value

ke-3. Anda bukak website lelongtips.com untuk dapatkan listing terbaru rumah lelong dan brickz.my untuk check market value secara kasar.kedua-duanya memerlukan VIP member untuk access secara detail. Boleh PM saya (Muhammad Ishaq) cara untuk dapatkan VIP member.


4. Bandingkan Harga (Harga Lantai, Harga Pasaran Dan Harga Syiling)

Gambar 2: 

Ke-4. Contoh dalam kes saya, saya berkenan dengan satu unit flat di Cheras (gambar pertama) dengan harga mula RM65900. Sekarang saya bukak brickz.my untuk melihat harga pasaran secara kasar (gambar 2. Paling tinggi terjual RM155K) atau boleh juga bukak mudah.my (gambar 3. Asking price paling tinggi RM170K).

Gambar 3: 

5. Purata Sewa

Ke-5. Lihat pula purata sewa di flat tersebut di mudah.com.  Range RM600-RM900. (gambar 4). 
Gambar 4: 

Untuk semak instalment bank bulanan boleh buat kiraan secara kasar (katalah saya bajet RM80K untuk bida rumah tu). RM80K-8K (deposit) = RM72K.

RM72000 bahagi pula RM200 = RM360 sebulan. Baguskan jika dibandingkan dengan nilai sewaan yang kita dapat. Untuk lebih mudah anda boleh install apps imoney.my untuk check installment bulanan.


6. Site Visit

ke-6. Anda boleh site visit untuk lihat keadaan rumah (luaran sahaja), persekitaran flat, tunggakan maintainance, etc.

Tips tambahan: Gunakan khidmat bantuan ejen hartanah untuk mendapatkan senarai dan menyemak harga pasaran terkini, membuat pemeriksaan status rumah serta memudahkan urusan dalam proses pembelian rumah lelong.


7. Bida!

Gambar 5: Kontrak 
ke-7. Anda sudah boleh membida mengikut bajet anda. dalam kes ni saya menang reserve price (RM65900) (gambar 5). Rezeki saya.


#DRproperty
#financialfreedom

Semoga entri ini dapat memberi anda sedikit ilu pengetahuan yang mungkin berguna suatu hari nanti.


Ulasan

WAH

Catatan popular daripada blog ini

Layan Beli Rumah Busuk dan Baiki. Nah, Sekarang Boleh Jual Balik

Keadaan rumah sebelum dan selepas ubah suai. Membeli hartanah atau rumah siap yang benar-benar sudah sempurna adalah perkara biasa yang sering kita lihat. Amat janggal rasanya apabila ada orang yang sanggup membeli rumah uzur, buruk, tiada bumbung atau pintu, dipenuhi sampah sarap dan menjadi ‘sarang’ penagih dadah. Namun, pemandangan rumah yang kurang cantik itu, langsung tidak menggugat keinginan jurutera profesional awam, Ir Abdul Razak Kamarudin, untuk membeli rumah ‘busuk’. Semuanya dilakukan Abdul Razak, 43, atau lebih dikenali sebagai Ir Ajak, bagi memenuhi hobinya terhadap rumah ‘busuk’, sejak tujuh tahun lalu. “Dalam segmen rumah, kita selalu dengar orang beli rumah dalam pembinaan, lelong atau ‘subsale’. Namun, rumah ‘busuk’ ini jarang dilihat kerana orang tidak nampak potensinya ketika saya mula serius dengan hobi saya, membeli hartanah ‘busuk’ sejak 2010. “Walaupun rumah ini tidak elok, semak samun dan ada sampah sarap, namun sa

Beli Rumah: Deposit 10 Peratus dan Umur Peminjam 60 atau 55

Pembiayaan rumah: deposit dan umur Beli rumah, perlukah deposit 10 peratus (%) dan umur peminjam 60 atau 55? Memang kena sedia juga deposit 10% atau bank hanya bagi pinjaman 90% sahaja? Mari kita tengok jawapannya. Jawapan: Walaupun dapat 100% deposit masih diperlukan. Duit 10% akan dapat semula pada akhir pembayaran ( disbursement ) nanti. Namun tak semestinya 10%. Boleh budi bicara dengan pemilik ( owner ) utk letak deposit. Kalau owner tak terdesak mungkin okay. Tapi sebagai tanda serius dan jadi nak membeli, depositi tu kena ada lah. Takkan nak beli janji air liur dengan owner, kan? Heehehe Bank memang bagi loan 90% untuk pinjaman rumah sebab tu diperlukan 10% deposit. Walau bagaimana pun ada yang sediakan 100% loan juga ( bukan semua bank ada). Namun, harus diingatkan kos lain perlu sediakan selain dari deposit adalah kos guaman dalam 2-3% dari harga rumah. Satu lagi, kira umur pembeli sampai 60 kan? Sebab kawan kata 55 tahun. Confious dah Jawapan: Tengok pada b