Langkau ke kandungan utama

WOW

Rumah Rosak, Busuk Masih Bernilai. Sekali Kau Renovate dan Deco, Fuh, Macam Kondo

ebookTwitterWhatsAppEmailMore
Rumah rosak masih bernilai
Keadaan rumah lelong dibeli Syariza. (Kanan) Rumah lelong dibeli Shariza setelah dibaik pulih.

Rumah Busuk Masih Bernilai. Sekali Kau Renovate dan Deco, Fuh, Macam Kondo

Ramai antara kita lebih suka membeli rumah baharu kerana 'rupanya' yang masih cantik serta memenuhi impian rumah idaman.

Namun realitinya, rumah idaman kini semakin sukar dimiliki kerana faktor harganya yang tinggi. Bagaimanapun, masih ada cara untuk memiliki rumah dengan kos lebih rendah tetapi menguntungkan sekiranya membeli rumah lelong.

Ironinya, rumah lelong sering dikaitkan sebagai 'rumah busuk' yang rosak dan tidak terurus. Tetapi bagi yang bijak, rumah rosak itu punyai nilai jika tahu caranya. Ikuti perkongsian Shariza Abdul Latif mengenai panduan membeli rumah lelong.

Kenapa pilih rumah lelong?

Ia lebih murah berbanding rumah dalam pembinaan. Rumah tiada dinding dan tiada atap, tetap saya beli kerana boleh ubah suai dan sewakan atau jual semula.
Selain itu, rumah lelong, kita sudah kaji lokasinya dengan kemudahan yang ada di sekitarnya. Berbanding dalam pembinaan, ada kawasan itu lokasinya belum matang, jadi tidak tahu sama ada boleh dijual atau tidak atau boleh disewakan. Tambah rugi jika projek rumah itu terbengkalai.

Contoh rumah yang saya beli berharga RM14,000 ketika dilelong, keadaannya penuh dengan sampah dan rosak apabila lama tidak berpenghuni. Tetapi apabila lihat pada harga pasaran rumah kawasan itu berharga RM50,000, saya beli dan baik pulih. Hasilnya kini, rumah itu saya sewakan sebulan RM250 dengan cukup kemudahan.

Ramai yang berpendapat, agak rumit membeli rumah lelong...  

Besar cabarannya untuk membeli rumah lelong. Pertama perlu ada ilmu dalam bidang ini. Banyak perkara perlu diteliti terlebih dahulu sebelum membelinya.

Bukan sahaja perlu tahu lokasinya, jenis rumah dan harga sahaja yang disenaraikan dalam senarai pelelong, tetapi tunggakan tersembunyi perlu diambil berat seperti cukai tanah, cukai pintu, bil air dan elektrik kerana kesemuanya akan ditanggung oleh pembeli rumah lelong.

Pembida rumah lelong juga perlu sediakan tunai dalam bentuk draf bank iaitu 20 peratus dari harga rumah. Status strata juga wajib diambil berat kerana ia akan memudahkan urusan tukar nama milik seterusnya memudahkan kelulusan pembiayaan pinjaman perumahan. Jika semua telah diketahui, pembelian rumah lelong sangat berbaloi kerana lebih murah.


Bagaimana rumah lelong boleh dijadikan sebagai pelaburan?

Saya jadikan rumah lelong sebagai dua cara pelaburan iaitu sewakan sebagai aliran tunai (cash flow) dan jual semula (flipping).

Untuk jadikan rumah lelong sebagai cash flow, perlu tahu lokasi rumah itu berhampiran beberapa kemudahan termasuk pengangkutan, pusat beli-belah atau kolej. Pasti akan menjadi pilihan penyewa.

Saya juga gunakan kiraan mengikut poin iaitu 7.5 peratus ke atas sebagai sihat untuk disewakan. Contoh kadar sewaan didarab dengan 12 bulan dan bahagi harga rumah. Jika hasilnya 7.5 peratus ke atas, sesuai untuk disewakan.

Seperti rumah saya beli harga RM55,000 di Subang, kami sewakan RM600, harga bayar dengan bak dalam RM350. Banyak untungnya di situ. Jika saya ada 10 lagi rumah sewa, ia seperti ‘mesin ATM’ kepada saya.

Satu lagi cara saya mendapat keuntungan daripada pembelian rumah lelong adalah dengan flipping. Sebelum beli, cari rumah di kawasan hangat yang ramai mahukan kawasan itu melalui kajian terlebih dahulu, jika tinggi, maka berbaloi untuk dibeli dan flipping.

Ada harga saya beli RM190,000, setelah diubah suai dan saya lengkapkan dengan perabot baharu, saya jual dengan harga RM280,000, keuntungan RM90,000.

Di manakah pencarian boleh dilakukan?

Saya selalu pergi ke laman web Lelong Tips atau masuk ke laman web Eng Chan Mau, Ehsan Auction dan Ezam.

Ada juga pelelong yang kami kenali hantar terus senarai rumah bakal dilelong melalui WhatsApp. Senarai rumah lelong juga boleh diperoleh dari bank.

Setelah dapat senarai, saya akan buat penapisan seterusnya membuat pilihan. Apabila dah buat pilihan, saya perlu membuat lawatan tapak untuk mengetahui lokasi, kemudahan yang ada, kondisi rumah dan tunggakan yang ada.

Tempoh yang diberikan selalunya seminggu daripada senarai dikeluarkan hingga lelongan bermula. Sebab itu, ceburi bidang lelong jadikan kita matang.


Saranan kepada mereka yang mahu membeli rumah lelong?

Saya nasihatkan beli ikut kemampuan. Jangan beli rumah mahal. Rumah murah senang untuk disewakan di kala ekonomi sekarang.

Jangan tumpu kawasan bandar. Lembah Klang terlalu tepu sebab ramai pelabur kaya tumpu di kawasan ini, menjadikan bidaan lebih tinggi dan kurang untung atau tidak berjaya beli.

Sebaiknya bagi yang mahu membeli rumah lelong, perlu ada ilmu secukupnya. Atau lantik ejen lelong kerana, jika tidak mahir, akan rugi.

Melantik ejen tidak memerlukan kos yang banyak, hanya RM2,000 untuk satu bidaan atau satu peratus daripada harga rumah. Itu pun apabila berjaya beli, barulah pelanggan bayar kepada ejen. Dan pastikan CCRIS bersih sebelum memohon apa-apa pembiayaan.


Sumber: SInar
17 APRIL 2017


TIPS:

1. Rumah lebih murah
2. Kaji kawasan hot
3. Lokasi, jenis rumah dan harga
4. Cukai yang wajib dibayar seperti tunggakan bil air dan elektrik, cukai pintu dan cukai tanah
5. Sediakan tunai dalam bentuk draf bank iaitu 20 peratus dari harga rumah.
6. Status strata memudahkan urusan pertukaran nama pemilik dan urusan bank mengenai kelulusan pembiayaan pinjaman perumahan.

Dua cara pelaburan semula rumah lelong:

1. Aliran tunai (cash flow):
i. Kemudahan pengangkutan - LRT, bas, teksi dan dekat hubungan jalan raya
ii. Pusat beli-belah
iii. pelajar kolej

2. Penjualan semula (flipping)
i. Kawasan hangat yang ramai mahukan rumah di sana
ii. Ubahsuai (renovate dan decorate)

Pencarian:
i. Laman web Lelong Tips
ii. Laman web Ng Chan Mau
iii. Laman web Ehsan Auctioneers dan
iv. Laman web Eszam Auctioneers
v. Dapat dari bank

Tempoh masa hanya seminggu: tapiskan senarai, tentukan pilihan dan lawat tapak untuk memastikan lokasi, kemudahan yang ada, kondisi rumah dan tunggakan.

Nasihat: 
1. Beli rumah murah
2. Jangan tumpu Lembah Klang - ramai pelabur kaya. Kita mungkin terbeli tinggi dan tidak berjaya
3. Lantik agen lelong - bayar RM2000 atau 1% dari harga rumah bidaan apabila berjaya beli
4. Pastikan CCRIS lulus

Banyak ilmu yang dapat ni. Belajar sikit-sikit kutip ilmu.

Ulasan

WAH

Catatan popular daripada blog ini

Layan Beli Rumah Busuk dan Baiki. Nah, Sekarang Boleh Jual Balik

Keadaan rumah sebelum dan selepas ubah suai. Membeli hartanah atau rumah siap yang benar-benar sudah sempurna adalah perkara biasa yang sering kita lihat. Amat janggal rasanya apabila ada orang yang sanggup membeli rumah uzur, buruk, tiada bumbung atau pintu, dipenuhi sampah sarap dan menjadi ‘sarang’ penagih dadah. Namun, pemandangan rumah yang kurang cantik itu, langsung tidak menggugat keinginan jurutera profesional awam, Ir Abdul Razak Kamarudin, untuk membeli rumah ‘busuk’. Semuanya dilakukan Abdul Razak, 43, atau lebih dikenali sebagai Ir Ajak, bagi memenuhi hobinya terhadap rumah ‘busuk’, sejak tujuh tahun lalu. “Dalam segmen rumah, kita selalu dengar orang beli rumah dalam pembinaan, lelong atau ‘subsale’. Namun, rumah ‘busuk’ ini jarang dilihat kerana orang tidak nampak potensinya ketika saya mula serius dengan hobi saya, membeli hartanah ‘busuk’ sejak 2010. “Walaupun rumah ini tidak elok, semak samun dan ada sampah sarap, namun sa

TIPS PETUA CARA MENCARI RUMAH LELONG YANG BERBALOI

gambar 1:  Sha jumpa artikel yang ramai masih tidak tahu cara-cara mencari rumah lelong yang berbaloi. Sha ada edit sikit ya. Mari kita baca apa yang perlu untuk dapatkan sebuah rumah yang berbaloi dengan tips dan petua ini. Abam nak kongsikan macammana nak cari rumah lelong hampir RM100k below market dan potensi cashflow positif RM300-RM500 setiap bulan jika disewakan. 1. Kelayakan Pinjaman Yang pertama anda WAJIB semak dahulu kelayakan pinjaman perumahan anda (jika beli secara cash abaikan step ini). Boleh pergi ke bank atau hubungi banker yang anda tahu. (Sha pernah semak juga di internet) 2. Tujuan Beli Rumah Yang kedua anda kena pastikan tujuan pembelian rumah tersebut untuk sewaan ( cashflow game )/duduk sendiri/dijual terus selepas dapat geran( flipping ). Lain game , lain hartanah! Kali ni abam nak tunjuk contoh game sewa sebab melibatkan rumah kos rendah yang mana ada sekatan tidak boleh dijual selama 5 tahun. 3. Listing An

Beli Rumah: Deposit 10 Peratus dan Umur Peminjam 60 atau 55

Pembiayaan rumah: deposit dan umur Beli rumah, perlukah deposit 10 peratus (%) dan umur peminjam 60 atau 55? Memang kena sedia juga deposit 10% atau bank hanya bagi pinjaman 90% sahaja? Mari kita tengok jawapannya. Jawapan: Walaupun dapat 100% deposit masih diperlukan. Duit 10% akan dapat semula pada akhir pembayaran ( disbursement ) nanti. Namun tak semestinya 10%. Boleh budi bicara dengan pemilik ( owner ) utk letak deposit. Kalau owner tak terdesak mungkin okay. Tapi sebagai tanda serius dan jadi nak membeli, depositi tu kena ada lah. Takkan nak beli janji air liur dengan owner, kan? Heehehe Bank memang bagi loan 90% untuk pinjaman rumah sebab tu diperlukan 10% deposit. Walau bagaimana pun ada yang sediakan 100% loan juga ( bukan semua bank ada). Namun, harus diingatkan kos lain perlu sediakan selain dari deposit adalah kos guaman dalam 2-3% dari harga rumah. Satu lagi, kira umur pembeli sampai 60 kan? Sebab kawan kata 55 tahun. Confious dah Jawapan: Tengok pada b